· Zaloguj się · ISSN 2083-8824
Konto
E-wokandy
Sygnatura:

Miasto:

Regulacje prawne

Aktualności

A A A

Wyższy VAT od latte.

            Od 1 kwietnia amatorzy latte, cappucino czy mocchi zapłacą więcej za swój napój. Klienci, którzy wybiorą małą czarną nie powinni odczuć różnicy. To efekt wejścia w życie podwyższonych stawek VAT na napoje mleczno-kawowe, które są przygotowane i podawane w lokalach gastronomicznych. Do tej pory kawa z mlekiem była objęta 8% podatkiem VAT, po zmianach stawka wzrośnie do 23%.

            Restauratorzy i zarządcy największych sieci kawiarni przygotowują się na podwyżkę cen, ale jednocześnie zastanawiają się nad możliwościami obejścia podatku. Zgodnie z ustawą o VAT jeżeli kawa i mleko zostaną podane osobno wówczas aktualna pozostaje dotychczasowa 8% stawka VAT. Sprawa, która na pierwszy rzut oka wydaje się być błaha może bardzo mocno uderzyć w restauratorów. Na przykład kawa, która do tej pory kosztowała 11,90 (latte w sieci starbucks) po podwyżce będzie kosztowała niemal 14 złotych.

Zmiany w stawkach oznaczają również konieczność dostosowania kas fiskalnych.

            Podwyżka dla restauratorów będzie szczególnie bolesna ponieważ mleko, które nabywają jest obłożone preferencyjną 5% stawką VAT. W skutek zmiany stawki na kawę z mlekiem, ograniczona została możliwość odliczenia nadpłaconego podatku VAT i tym samym realne obciążenie podatkowe wzrosło nie o 15, a o 18% procent.

            Zmiana najsilniej uderzy w sieci kawiarni, w których sprzedaż napojów kawowo-mlecznych stanowi około 50% dochodów.

            Podwyżka dotknie również napoje przygotowywane z naparu herbaty, wyrobów sztuki ludowej oraz rękodzieł artystycznych, wełny, produkcji telewizyjnych i radiowych o charakterze komercjalnym oraz odpadków zwierzęcych jak np. sierść służąca do produkcji pędzli.




Tagi: kasy fiskalne, podatki, VAT
Autor: Kazimierz Chojna
Data: 19 marca 2013