· Zaloguj się · ISSN 2083-8824
Konto
E-wokandy
Sygnatura:

Miasto:

Regulacje prawne

Aktualności

A A A

Projekt ustawy o LOT gotowy

 

            Rada Ministrów przyjęła w całości projekt ustawy w sprawie przekształceń własnościowych w PLL LOT. Mikołaj Budzanowski, Minister Skarbu Państwa twierdzi, że nie tylko uzdrowi państwowego przewoźnika, ale jeszcze na nim dobrze zarobi.

 

Każdy inwestor dobry, o ile jest z EOG

 

            Celem ustawy jest przekształcenie PLL LOT z przedsiębiorstwa państwowego w spółkę prawa handlowego. Dzięki takiemu zabiegowi prawnemu Skarb Państwa będzie mógł sprzedać udziały w Locie. Dotychczasowa forma prawna powodowała, że Skarb Państwa musiał utrzymać co najmniej 50% udziałów w spółce, co w praktyce oznaczało, że LOT był nie do sprzedania. Obecnie PLL LOT działa w oparciu o ustawę z 14 czerwca 1991 r. o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze LOT. Zakłada ona, że w przypadku pozyskania inwestora dla polskiego przewoźnika, Skarb Państwa zachowuje co najmniej 51 proc. akcji PLL LOT.

            W uzasadnieniu do projektu ustawy podkreślono, że wymogi odnoszące się do struktury własności i kontroli unijnych przewoźników lotniczych uregulowane zostały na poziomie Unii Europejskiej w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady 24 września 2008 r. "Z treści art. 4 Rozporządzenia wynika, iż państwa członkowskie UE lub obywatele tych państw, powinni posiadać ponad 50 procent udziałów w przedsiębiorstwie oraz skutecznie je kontrolować - bezpośrednio lub pośrednio poprzez jedno lub więcej przedsiębiorstw pośredniczących, z wyjątkiem przypadków zgodnych z postanowieniami umowy z państwem trzecim, których Wspólnota jest stroną" - podano.

 

            W oficjalnym komunikacie MSP zapewniało, że nie chce pozbyć się całości udziałów w narodowym przewoźniku, ale znaleźć inwestora strategicznego, który dokona restrukturyzacji, a co najważniejsze dokapitalizuje i unowocześni lotniczą spółkę.

 

            PLL LOT od 2008 roku generuje straty, a na początku obecnego roku został zasilony pomocą publiczną w wysokości 400 milionów złotych. Szacuje się, że publiczne pieniądze starczą do połowy roku, a potem LOT będzie mógł jedynie ogłosić upadłość. Taki los spotkał większość przewoźników lotniczych w naszej części Europy. Wśród linii lotniczych bankrutów znajdują się: CSA – Czechy, Aerosvit – Ukraina oraz węgierski Malev. Z kolei AlItalia, która już raz ogłosiła upadłość i została wykupiona przez rząd po raz kolejny zgłosiła do sądu wniosek o ochronę przed wierzycielami. Minister Budzanowski ma nadzieję, że LOT podzieli losy irlandzkiej linii AerLingus, która podzieliła się na dwie części – tanie linie krajowe i europejskie oraz droższe, oferujące wysoki komfort linii transatlantyckich. Ten plan jest w dużej mierze uzależniony od powrotu na niebo Dreamlinerów firmy Boeing, które nadal stoją w halach.

 




Tagi: bankructwo, LOT, Minister Skarbu, pomoc publiczna
Autor: Kazimierz Chojna
Data: 11 kwietnia 2013