· Zaloguj się · ISSN 2083-8824
Konto
E-wokandy
Sygnatura:

Miasto:

Regulacje prawne

Aktualności

A A A

22 nowe postępowania w sprawie zmowy cenowej

Prezes UOKiK rozpoczął ponad 20 postępowań w sprawie zmowy cenowej. Urząd przygląda się sposobom ustalania cen przez m.in. franczyzodawców, dystrybutorów artykułów sportowych czy przedsiębiorców zajmujących się wywozem odpadów komunalnych.

Czy franczyza może korzystać z jednolitej polityki cenowej?

Bardzo istotna może się okazać decyzja w postępowaniu prowadzonym ws. spółki Sfinks Polska. Sfinks jest franczyzodawcą restauracji, prowadzonych przez przedsiębiorców w oparciu o umowę franczyzy. UOKiK jest zdania, że odgórne ustalane ceny oraz stałe terminy promocji, dla których podstawą jest decyzja franczyzodawcy, stanowią naruszenie prawa ponieważ wprowadzają „sztywne” ceny. W ocenie UOKiK przedsiębiorcy (prowadzący konkretne lokale) powinni mieć możliwość samodzielnego ustalania cen. Decyzja UOKiK, oraz ewentualny wyrok SOKiK, będą miały bardzo istotne znaczenie dla całego rynku produktów franczyzowanych. Decyzja stwierdzająca, że jednolita polityka cenowa narusza prawo konkurencji spowoduje, że wiele znanych marek będzie musiało zmienić podstawy swojej działalności w Polsce i zapewne wykupić udziały w przedsiębiorcach-franczyzobiorców. Za najlepszy przykład można podać sieć fast-food McDonald’s, która również działa na zasadzie zrzeszania niezależnych przedsiębiorców.

Rozwiązanie umowy dostawy za zbyt niskie ceny to naruszenie prawa

Inne postępowanie dotyczy spółki Ski Team, która jest m.in. wyłącznym dystrybutorem rowerów oraz akcesoriów marki Cube. Z informacji zgromadzonych w postępowaniu wyjaśniającym, m.in. podczas kontroli z przeszukaniem, wynika że spółka mogła narzucać swoim partnerom handlowym minimalne ceny sprzedaży produktów Cube, a także wyciągała konsekwencje wobec sprzedawców, którzy stosują stawki niższe niż ustalone ­- mogło to oznaczać nawet rozwiązanie umowy.

Prezes UOKiK sprawdzi również czy konsumenci nie zostali pozbawieni możliwości tańszego zakupu sprzętu narciarskiego i snowaboardowego marek Rossignol, Dynastar oraz Lange. Z informacji posiadanych przez UOKiK wynika, że wyłączny importer tych produktów – spółka PM Sport może ustalać ze swoimi dystrybutorami minimalne ceny odsprzedaży sprzętu.

Zmiana cenników w tym samym czasie – zmowa czy przypadek?

Urząd prowadzi również postępowania dotyczące zmów zawieranych pomiędzy konkurentami z branży odpadów komunalnych. Prezes UOKiK sprawdza czy doszło do zawarcia zmowy cenowej pomiędzy przedsiębiorcami świadczącymi usługi wywozu odpadów w Białymstoku (Astwa, Czyścioch, MPK z siedzibą w Ostrołęce oraz MPO). Przedsiębiorcy w tym samym czasie wprowadzili nowe cenniki swoich usług, a wyznaczone przez nich ceny są niemal jednakowe. Wszczęte postępowanie sprawdzi czy było to wynikiem niedozwolonych działań – czyli wspólnego uzgodnienia cen.

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grozi kara finansowa w maksymalnej wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.




Tagi: ceny, konsumenci, producenci, UOKiK, zmowa
Autor: Kazimierz Chojna
Data: 20 kwietnia 2013